The Office of General Education at Mahasarakham University organized a contest for public relations plans for arts and cultural products and services aimed at local sustainability in Fiscal Year 2023. This competitive activity, “The concept of creative development of Isan arts and culture,” took place on February 24, 2023, at the co-working space meeting room of the General Education office.
The contest was chaired by Associate Professor Dr. Vorapoj Promsattayaprot, Deputy Director of the Office of General Education, Administration. The judging panel included three members:
1) Assistant Professor Dr. Chutima Ruanguttamanun, Lecturer of the Department of Marketing, Faculty of Accounting and Management.
2) Ajarn Preecha Nuannim, Lecturer in Visual Arts, Faculty of Fine and Applied Arts and Cultural Sciences.
3) Mr. Kitmongkol Pongchan, Director and Secretary of the Corporate Social Responsibility Promotion Center, Maha Sarakham Province.
On February 21, 2023, a special lecture titled “Concepts of Creative and Sustainable Extension of Isan Arts and Culture” was organized in an online format via the WebEx application. The lecture was delivered by Professor (Special) Srisak Valliphodom. Following this, on February 22, 2023, a Phase 2 workshop on the topic “Food and the creative and sustainable development of wisdom heritage” was held at the Co-working space conference room, General Education Office. The workshop featured a special lecture on the topic “Food and the development of creative and sustainable heritage of wisdom” by Khun Nattaporn Komjit, founder of the Hueankhamnang brand and Khamnang group (KNG).
The project aimed to create added value for cultural products and services within the community. Through various activities organized by the general Education office, students were provided a platform to express their creativity and exchange knowledge in the preservation of arts and culture. The project sought to generate ideas and prototype products and services related to the arts and culture of the community, with the ultimate goal of extending these initiatives to an international level. The promotion of local arts and culture aimed to add value and create sustainable income opportunities for the community’s artistic and cultural heritage.
กิจกรรมแข่งขัน “แนวคิดการพัฒนาศิลปวัฒนธรรมอีสานเชิงสร้างสรรค์”
กิจกรรมแข่งขัน “แนวคิดการพัฒนาศิลปวัฒนธรรมอีสานเชิงสร้างสรรค์”
วันที่ 24 กุมภาพันธ์ 2566 เวลา 08.30 น. – 12.00 น. สำนักศึกษาทั่วไป ได้จัดโครงการประกวดแผนประชาสัมพันธ์สินค้าและบริการเชิงศิลปวัฒนธรรมเพื่อความยั่งยืนของท้องถิ่น ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2566 ระยะที่ 3 กิจกรรมแข่งขัน “แนวคิดการพัฒนาศิลปวัฒนธรรมอีสานเชิงสร้างสรรค์” ขึ้น ณ ห้องประชุม Co-working space สำนักศึกษาทั่วไป มหาวิทยาลัยมหาสารคาม เป็นกิจกรรมแข่งขัน “แนวคิดการพัฒนาศิลปวัฒนธรรมอีสานเชิงสร้างสรรค์” โดย มีกรรมการ 3 ท่าน ได้แก่
1) ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. ชุติมา เรืองอุตมานันท์ (อาจารย์ประจำสาขาวิชาการตลาด คณะการบัญชีและการจัดการ)
2) อาจารย์ ปรีชา นวลนิ่ม (อาจารย์ประจำภาควิชาทัศนศิลป์ คณะศิลปกรรมศาสตร์และวัฒนธรรมศาสตร์)
3) คุณกิจมงคล ป้องจันทร์ (กรรมการและเลขานุการ ศูนย์ส่งเสริมความรับผิดชอบต่อสังคมภาคธุรกิจ จังหวัดมหาสารคาม)
โดยมี รองศาสตราจารย์ ดร.วรพจน์ พรหมสัตยพรต รองผู้อำนวยการสำนักศึกษาทั่วไป ฝ่ายบริหาร เป็นประธานกล่าวเปิด
ทั้งนี้ โครงการดังกล่าวมีการดำเนินการใน 3 ระยะ ได้แก่
ระยะที่ 1 กิจกรรมเสวนาในหัวข้อ “แนวคิดการต่อยอดศิลปวัฒนธรรมอีสานอย่างสร้างสรรค์และยั่งยืน”จัดในวันที่ 21 กุมภาพันธ์ 2566 ในรูปแบบออนไลน์ ผ่านทาง แอปพลิเคชัน WebEx เป็นการบรรยายพิเศษในหัวข้อ “แนวคิดการต่อยอดศิลปวัฒนธรรมอีสานอย่างสร้างสรรค์และยั่งยืน” โดย ศาสตราจารย์ (พิเศษ) ศรีศักร วัลลิโภดม
ระยะที่ 2 กิจกรรมอบรมเชิงปฏิบัติการในหัวข้อ “อาหารกับการพัฒนามรดกภูมิปัญญาอย่างสร้างสรรค์และยั่งยืน” จัดในวันที่ 22 กุมภาพันธ์ 2566 ณ ห้องประชุม Co-working space สำนักศึกษาทั่วไป มหาวิทยาลัยมหาสารคาม เป็นการบรรยายพิเศษในหัวข้อ “อาหารกับการพัฒนามรดกภูมิปัญญาอย่างสร้างสรรค์และยั่งยืน”
โดย คุณณัฏฐภรณ์ คมจิต ผู้ก่อตั้งแบรนด์ เฮือนคำนาง และกลุ่มบริษัทในเครือ Khamnang group (KNG)
ระยะที่ 3 กิจกรรมแข่งขัน “แนวคิดการพัฒนาศิลปวัฒนธรรมอีสานเชิงสร้างสรรค์” จัดในวันที่ 24 กุมภาพันธ์ 2566 ณ ห้องประชุม Co-working space สำนักศึกษาทั่วไป มหาวิทยาลัยมหาสารคาม เป็นกิจกรรมแข่งขัน “แนวคิดการพัฒนาศิลปวัฒนธรรมอีสานเชิงสร้างสรรค์”
โครงการดังกล่าวมีวัตถุประสงค์เพื่อเป็นการสร้างมูลค่าเพิ่มของสินค้าและบริการเชิงวัฒนธรรมของชุมชน ผ่านทางการต่อยอดจากรายวิชาต่างๆ ของสำนักศึกษาทั่วไป เพื่อเป็นเวทีให้นิสิตได้แสดงออกถึงความสร้างสรรค์ การกล้าแสดงออก และการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ระหว่างกันในการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม เพื่อเป็นการเฟ้นหาไอเดีย หรือ สินค้าและบริการต้นแบบทางด้านศิลปวัฒนธรรมของชุมชนเพื่อสามารถต่อยอดไปสู่ระดับสากล เพื่อส่งเสริมศิลปวัฒนธรรมในท้องถิ่นให้เกิดมูลค่าเพิ่มหรือสร้างคุณค่าผลงานด้านศิลปวัฒนธรรมของชุมชน ให้สามารถสร้างรายได้อย่างยั่งยืน
ภาพ/ข่าว : ช่อลัดดา คำธานี
ใส่ความเห็น